Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, Mac 07, 2011

Pameran di Muzium Seni Islam dan "Aji Yaki Dastagi"

OK. Ini boleh dikira satu artikel 'layan'... maksudnya layan aje le. Mari! :]




Petang Khamis 11 hari lalu saya pergi ke Muzium Kesenian Islam yang terletak berdekatan Masjid Negara.


Saya mahu menghadiri satu majlis tetapi sampai sedikit lambat akibat tersangkut oleh hujan lebat. Maklumlah saya keluar menaiki motosikal besar kerana menyangkakan cuaca akan elok terus hingga ke lewat petang kalau tak pun malam.


Kalau tak salah ingatan inilah kali pertama saya masuk ke muzium ini.


Tu dia majlis yang mahu dihadiri sudah pun selesai. Walhal saya sampai bukanlah lambat sangat, kira-kira 3:35 gitu sedangkan majlis yang sepatutnya bermula 3:30 rupa-rupanya telah dipercepatkan. Kalau tidak kerana hujan lebat yang memaksa saya berlindung di bawah jejantas harus sampai paling lewat pun 3 petang.


Saya melihat-lihat di sekitar.


Nasib baik masih ramai tetamu. Ini kerana sesi melihat isi pameran baru dimulakan.


Oh, saya ke sini untuk menghadiri majlis pelancaran pameran "Al-'Ilmu : Sains dan inovasi di dunia Islam" atas jemputan seorang kenalan.


Ramai juga VVIP dan VIP hadir. Tapi seperti selalu disebut orang, "ada aku kesah?". Heh! :]



Pameran ini memaparkan banyak barangan menarik yang bersejarah.


Tetapi entah kenapa saya terasa ada aura kuat plastik di sebalik semua ini, bukan salah penganjur ya... saya cuma merasakan lebih ramai yang hadir kerana mahu bergesel bahu dengan orang kenamaan dan berkedudukan, bukan peduli sangat pun pada seni.


Lalu saya lebih selesa melihat faktor lucu di sebalik pameran. Misalnya lukisan ini. Entah kenapa mahu dijolok mulut orang...


Bila tengok lukisan begini saya tak dapat menahan senyum hingga ke telinga.


Hek eleh. Ni apa pulak? Kalau orang lihat gelagat saya mungkin mereka akan fikir saya seorang bodoh yang tidak tahu menghargai ilmu sains... agaknya le...


Ah. Kalau tak kerana saya masih ada kawalan boleh pecah perut kat sini.


Masyaallah! Ni sultan mana pulak yang kena tipu? Hehe (bukan saya tidak pernah dengar nama Tipu Sultan. Tapi sebutlah sampai beribu kali saya tetap merasakan ia lucu).


Tengok senapang ni pulak? Saya main snap aje, boleh pulak ada orang position baik punya...


Saya cuma masuk mood serius apabila terlihat sesuatu di paparan ini...


Ah. Nama Dastagir mengingatkan pada perkataan "Aji Yaki Dastagi" yang dilihat dalam mimpi. Lihat artikel Makna dua buah mimpi yang berkaitan yang ditulis lebih 4 tahun lalu.


Letaknya tempat bernama Dastagir ini adalah di Kashmir. Malamnya saya menyemak di Internet... ternyata ia adalah satu makam singgah Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jilani. Kemudian saya meletakkan perkataan "Aji Yaki Dastagi" di Facebook dengan harapan ada yang dapat menolong merungkainya. Ternyata ia ada makna dalam bahasa Parsi... memang Sheikh Abdul Qadir lahir, membesar dan menghabiskan usia di dalam kawasan kerajaan Parsi.

Lebih menarik saya terlihat perkataan Dastagir ini setelah selesai menyajikan artikel Mencari jejak Merong : Sheikh Abdul Qadir Shah Alirah, Sultan Siam-Kedah atau Sultan Perlak, kerajaan lama Aceh? malam sebelumnya. Kemudian saya cuba merungkai makna "Aji Yaki Dastagi" berdasarkan sedikit penemuan yang dibuat kawan-kawan di Facebook. Saya letak di sini dalam bentuk gambar tanpa penerangan lagi ya. Buka dalam windows baru untuk membacanya...






Oh. Replika Batu Bersurat Terengganu turut dipamerkan di situ...



Apabila hendak mengambil gambar lebih dekat pakcik ini pula enter frame. Saya menunggu beberapa minit tetapi dia masih berlegar-legar di sisi. Jadi saya ambil sahajalah gambar...



Apabila melihat gambar di rumah saya mendapat posisi pakcik ini sesuai untuk 'ditanamkan' pada batu. Saya pun berbuat begitu...


Bila dah tanam, rasa nak tambah tangan pulak...



Lepas tu jadi cam ni. Layan je lah, hehe! :]

Nota: Untuk barang-barang pameran yang lebih serius lihat artikel Stuffs from the 'Al-'Ilm : Science and innovation in the Islamic world' exhibition di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ngeee....i like...i like

Tuan Merbok berkata...

Masjid2 di Kashmir nampak macam Masjid Nusantara ... lebih drpd persamaan dgn masjid di China...

isu ni saya pernah baca dalam blog Nagara Benua Siam tuu..

apa pendapat Bro Radzie???

sofea umudi berkata...

a.salamukm..
keh, keh kelakar betul. taksangka kelakar juga abe dee kita ni.
dah tu pandai pulak buat camera trick. dah dok memutar sangat kawasan tu last sekali abe dee buh dia ke dalam batu. jangan mokcik sri kata batu bersurat itu ada unsur hindu sudahlah. maklumlah uncle tu yang abe dee buh dalam batu mungkin berasal dari india.

Radzi Sapiee berkata...

Wassalam. Saya pun gumbira tuan-puan suka usaha terbaru saya ini hehe. Ingat Mafia aje ke boleh tanam orang dalam batu? Saya pun boleh buat malah boleh suruh orang dalam batu masuk gym buat push-up dan lain2 lagi!

Bab Masjid di Kashmir dengan di Nusantara saya rasa memang ada kena-mengena dengan pengaruh zaman lama tapi bukanlah India mempengaruhi Nusantara sebaliknya pengaruh Parsi yang meliputi India hingga ke Nusantara. Kalau kita baca kisah Raja Suran dalam Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu pun kita akan mendapati kerajaan2 besar India terkait dengan Parsi. Ingat yang kita cerita ni bukan India paria yang hitam legam di bahagian selatan tapi India utara seperti yang terdapat di Kashmir, putih merah serupa macam orang Arab dan Parsi, macam Eropah pun ada.

Tuan Merbok berkata...

Ye betul , saya ada terbaca travelog Iran , gambar2 surau Parsi purba , agak serupa dengan surau2 di negeri utara , ada yg variasi bumbung tumpang 3 tingkat seperti yg di Kashmir , ada yg bumbung panjang seperti yg di gunung ganang parsia

Allahua'lam

Tanpa Nama berkata...

Boleh ulas yang ni? Pasal Perak lagi.
http://rajaahmadnasir.blogspot.com/

Radzi Sapiee berkata...

Pasal Raja Ahmad Nasir tu basi le. Malas nak komen orang sibuk tuntut takhta, dah banyak beno orang yang mengaku raja yang hak. Bior aje le si Luncai terjun dengan labu2nya...