Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, Mei 28, 2013

Ziarah dan umrah 2013 - Keseronokan berada lama di Gua Hira' dan Jabal Nur

Salam semua. Pada penghujung Ziarah dan umrah 2013 - Ke Hudaibiyah sebelum bermalam di Gua Hira' yang dibuat satu setengah hari lalu saya ada menyebut, atas sebab tertentu akan berehat daripada menulis buat beberapa hari. Rupa-rupanya rehat ini harus dimulakan bukan semalam tetapi 2 hari kemudian. Nanti  insyaallah akan diceritakan kenapa perlu berehat. Buat masa ini biar disambung cerita dari Gua Hira'...


Pagi Rabu 10 April 2013, orang ramai telah menunggu untuk masuk ke gua. Ketika gambar ini diambil jam 5.53 pagi masih ada sisa waktu Subuh. Saya dapat menunaikan solat di atas batu berdekatan dengan berwudhuk menggunakan sedikit air mineral yang ditinggalkan orang.


Di sekitar tidak ada tandas atau bilik air. Saya terpaksa bertungkus-lumus mencari tempat di mana orang tak boleh nampak untuk melepaskan hajat.


Bukan senang hendak mencari tempat sebegitu...


Kawasan amat curam dan ada saja sudut yang orang boleh memandang.


Namun alhamdulillah dapat juga dicari satu sudut belakang batu yang tersembunyi sekurang-kurangnya buat sedikit waktu.


OK. Salah satu perkara yang mahu didapatkan di atas Gua Hira' adalah membuktikan kewujudan beruk jenis baboon yang bontotnya berkepul-kepul merah di atas ini. Nampaknya Allah SWT mendengar 'rintihan' hati saya, hehe. Tidak lama kemudian datanglah segerombolan beruk melintas di atas batu.


Dahulu ketika pertama kali sampai tahun 2005 saya ada menceritakan perihal beruk baboon yang muncul di hadapan mata setelah selesai berzikir dan bertafakur menutup mata. Ketika itu saya sedang bersila atas batu hampar kecil di atas gua. Namun ada yang tak percaya dan menganggapnya cuma khayalan saya saja.


Ada juga mengatakan itu mungkin jelmaan yang diperlihatkan berdasarkan isi hati saya. Oleh kerana saya ni kadangkala suka memikirkan hal-hal lucu lagi mengarut dan bersifat katun maka Allah zahirkan ia dalam bentuk beruk bontot berkepul di tempat suci ini agaknya.


Nah. Sekarang saya sudah letak 3 keping gambar menunjukkan beruk-beruk ini. Kalau ia muncul kerana saya berotak kartun maka seharusnya semua pengunjung ke Gua Hira' pagi itu juga berotak katun.


Apapun, pemandangan dari atas memang cantik. Boleh kelihatan kota Mekah terhampar di celah bukit dan gunung dengan menara jam setinggi 601 meter menandakan kedudukan Masjidil Haram dan pusat kota. Saya mengambil gambar persekitaran dari beberapa sudut baik waktu selepas Subuh mahupun ketika matahari naik. Lihat artikel Views from on top of Hira' cave di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Gambar ini pula menunjukkan kedudukan saya berbanding Gua Hira'. Lihat artikel Gua (The cave of) Hira' di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Sejak sebelum 5 pagi lagi pengunjung asyik datang bertali-arus menunggu giliran untuk masuk. Oh. Baru teringat. Sebelum memulakan pendakian isteri hilang kasut sebelah kiri di Masjidil Haram. Ketika itu kami sedang duduk berehat di halaman sebelum solat jemaah Isya' kalau tak salah ingatan. Tiba-tiba sahaja kasut hilang, mungkin ditendang orang yang lalu lalang. Lama juga kami mencari tapi langsung tak jumpa. Entah bagaimana isteri boleh menemui kasut lain sebelah kiri yang nampaknya ditinggalkan orang. Memandangkan ia sudah tersadai begitu sahaja kami rasa mungkin itu cara Allah menggantikan kasut isteri yang hilang. Itulah yang digunakan untuk memanjat Jabal Nur hingga sampai ke Gua Hira'.


Saya dan isteri sudah berlegar sejak jam 3.25 pagi. Lepas jam 8 baru mahu meninggalkan tempat suci di mana Nabi Muhammad SAW menerima wahyu baginda yang pertama ini. 


Kami mahu mengucapkan selamat tinggal dengan sekurang-kurangnya menyentuh dalam gua. Oleh kerana orang terlalu ramai kami mencuba dari satu sudut yang agak susah.


Kami perlu memanjat ke atas gua kemudian turun ke satu sisi yang curam.


Lihat sahaja pemandangan ke bawah. Kalau kecut perut atau gayat jangan sesekali mencuba.


Dari situ kami boleh menjenguk ke dalam Gua Hira', boleh juga menyentuh isinya sampai ke satu tahap.


Cukuplah ini sebagai syarat. Hampir jam 8.30 kami pun naik kembali ke puncak.


Perjalanan menuruni bukit atau gunung dari gua harus menaiki ke puncak. Di situ ada pondok tempat rehat di mana kita boleh membeli minuman. Nak tidur atas permaidani pun boleh. Lihat The hut at the summit of Jabal Nur.
.

Jam 9 baru kami meninggalkan puncak dengan turun melalui muka lain batu besar yang membentuk puncak.



Sekitar 12 minit kemudian sampai ke pondok lain yang terletak di satu bahagian genting.


Beginilah kedudukan pondok (kanan bawah) berbanding batu besar yang membentuk puncak. Pondok atas terlindung dari pandangan.


Di pondok bawah ini juga ada tempat rehat dan menjual minuman. Punyalah seronok melepak, kami suami isteri sampai tertidur di sofa...


Tu dia. Jam 10.45 baru menyambung penurunan.


Setelah 12 minit bergerak sampailah ke bahagian kaki bukit terdekat di mana boleh didapatkan kenderaan untuk kembali ke pusat kota.


Balik ke hotel kami pun berehat. Selepas jam 6 petang baru kami keluar. Kami mahu ke Masjidil Haram melalui satu jalan lain. Jalan ini saya agak-agak kedudukannya setelah beberapa hari memerhatikan persekitaran.


Kami perlu melalui terowong yang menembusi satu banjaran kecil bukit. Banjaran ini mengunjur ke selatan sementara terowong menembusi ke timur...


Adapun hotel kami terletak 1 km ke selatan Masjidil Haram, dalam satu kawasan yang dipanggil Misfalah, berdekatan jalan Al-Hijrah yang hampir selari dengan jalan besar Ibrahim Al-Khalil. Pintu masuk terowong terletak ke tenggara hotel membawa masuk ke kawasan yang menurut carian saya di Google Earth bernama Ajyad.


Keluar sahaja terowong kelihatan sebuah masjid ke kanan. Lihat Masjid (Mosque of) An-Nafiq. Masjidil Haram terletak lebih kurang 700 meter ke utaranya dengan menara jam Mekah sebagai penanda arah.


Setelah melihat masjid saya dan isteri pun menyambung perjalanan.


Dari Ajyad kita boleh menaiki jambatan pejalan kaki untuk masuk terus ke aras dua Masjidil Haram.


Di sana kami setakat membuat beberapa kali tawaf sunat untuk dihadiahkan kepada kaum keluarga. Cukuplah saya dah buat umrah 5 kali, isteri 4 kali. Saya rasa memang dah tak larat dah nak buat 11 kali seperti pernah dilakukan 8 tahun lalu. Malam itu saya sekali lagi cuba membawa isteri untuk mencium Hajarul Aswad. Sempatlah beliau menyentuh batu suci tersebut sebelum harus mengalah pada tekanan orang ramai yang tak putus asyik berebut mengintai peluang, rata-rata dengan cara kasar.

Untuk pengetahuan ini adalah artikel yang ke 1,111 di blogspot ini. Selepas ini tinggal satu sahaja lagi artikel dalam siri diikuti artikel kompilasi yang mengumpulkan semua links. Setelah selesai kesemuanya saya mahu menumpukan perhatian pada acara kelima HIKMAH, "HIKMAH Isra' dan Mi'raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu". Sebagai peringatan ia dijadualkan berlangsung di Kuala Terengganu 5-8 Jun. Marilah sama-sama memeriahkannya. Sila klik sini.


Tiada ulasan: