Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, Januari 17, 2012

Kembara Johor-Riau - Makam-makam di Hulu Riau dan alamat salasilah ibu

OK. Kembali ke Pulau Bentan. Bersambung dari Kembara Johor-Riau - Dari Tanjung Pinang ke Pulau Penyengat.


Pagi Rabu 14 Disember 2011 kami sudah bersedia untuk berjalan lagi.


Mula-mula sekadar berjalan kaki ke tepian laut Tanjung Pinang.





Dekat satu monumen yang memaparkan semua rangkap Gurindam 12 karangan Raja Ali Haji, cucu kepada pahlawan Bugis terkenal Raja Haji dan orang yang menulis kitab besar Tuhfat Al-Nafis, kitab rujukan ramai sejarawan kerana memaparkan secara rinci perhubungan Raja-raja Melayu dengan Raja-raja Bugis di Empayar Johor-Riau-Lingga.





Melihat Pulau Penyengat yang pernah menjadi pusat pentadbiran beberapa orang Yang Dipertuan Muda Riau dan tempat sejumlah kerabat mereka dimakamkan.





Selepas Zuhur baru dimulakan perjalanan jauh. Saya menyewa motosikal membawa isteri dan anak sementara Raja Syukri membawa motosikal sendiri dengan anak muda dari Kedah, Asyraf membonceng. Kelihatan dalam gambar kami sudah jauh meninggalkan Tanjung Pinang memasuki kawasan pendalaman yang dikenali sebagai Hulu Riau. Kelihatan juga papan tanda ke dua buah makam nama-nama besar...


Mula-mula ke makam ini.



Inilah makam Daeng Chelak salah seorang daripada Daeng Lima Bersaudara yang sangat terkenal dalam sejarah. Baginda yang merupakan ayahanda kepada Raja Haji, juga ayahanda Raja Lumu @ Sultan Salehuddin, Sultan pertama Selangor menjadi Yang Dipertuan Muda Riau ke 2 tahun 1728 Masihi.



Makamnya ditanda batu nesan Aceh, begitu juga beberapa makam di kawasan halamannya. Lihat artikel Makam (Tomb of) Daeng Chelak di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).



Rupa-rupanya ada banyak lagi makam berbatu nesan Aceh di sekitar ini. Ia boleh dilihat apabila memasuki lorong di belakang makam Daeng Chelak. Lihat Makam (Tomb of) Daeng Bunga dan Makam di belakang Daeng Bunga (Tomb behind Daeng Bunga). Saya mula mengalami deja vu di sana.



Ini pula di kawasan sungai berdekatan, salah satu sungai yang membentuk Sungai Riau.



Saya deja vu lagi melihat keadaan. Malah rasa itu berlanjutan apabila kami singgah di rumah berdekatan sungai untuk berbual-bual dengan seorang pakcik yang agak berilmu. Cuma ilmunya tidak sesuai buat saya kerana pakcik yang berasal dari Jawa ini nampaknya kurang memerhatikan syariat dan suka melebihkan unsur-unsur Kejawen... ilmu kebatinan Jawa yang unsurnya menghampiri pemahaman orang Hindu.




Selepas itu baru kami kembali ke jalan raya terdekat. Masuk satu denai tepi untuk menziarahi makam seorang ulamak berdarah Ahlul Bait. Lihat Makam (Tomb of) Habib Ali Al-Aidid.


Perjalanan diteruskan ke makam Yang Dipertuan Muda Riau yang pertama.



Di sinilah saya mengalama deja vu paling panjang hari itu. Pemandangan sekeliling daripada makam, suasananya yang terasa nyaman dan aman damai semuanya pernah dilihat dalam satu mimpi beberapa tahun lalu. Lihat Makam (Tomb of) Daeng Merewah.



Difahamkan kawasan sekitar ini merupakan kota semasa Daeng Merewah menjadi Yang Dipertuan Muda 300 tahun lalu. Raja Syukri menunjukkan arah ke sebuah jeti berdekatan. Menurutnya Sultan Selangor sekarang, Sultan Sharafuddin Idris Shah pernah mendarat di situ ketika datang dengan kapal layar untuk menziarahi makam-makam sini.



Saya pun berjalan kaki ke jeti bersama isteri dan anak.



Lihat artikel The scenic rivers at Hulu Riau di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Suasana di sini serupa ketika kami menziarahi makam seorang Sultan Brunei yang dikatakan sangat alim lagi bertaraf wali. Lihat artikel lama Lawatan tak dijangka ke Brunei - Mengkaji salasilah di Muzium Brunei dan keindahan makam di Luba....




Berdekatan makam Daeng Merewah terdapat makam Bendahara Empayar Johor-Riau-Lingga pada zamannya. Lihat Makam (Tomb of) Bendahara Tun Abbas. Daripada beliau terbit Bendahara-bendahara yang diberi pemerintahan ke atas Pahang kemudian mengangkat diri menjadi Sultan apabila empayar berpecah-belah. Terbit juga Temenggung-temenggung yang kemudian berkuasa ke atas Johor lalu keturunannya menjadi Sultan hingga sekarang.



Kami meninggalkan Hulu Riau lewat petang. Saya agak terkilan kerana tidak dapat menziarahi makam Yang Dipertuan Riau ke-3 iaitu Daeng Kemboja ibni Daeng Parani yang katanya terletak di Hulu Riau juga. Ini kerana saya berhajat untuk mendapatkan alamat tentang salasilah keturunan ibu di situ, keturunan Bugis belah bapanya yang dikatakan sampai kepada Daeng Parani. Lihat artikel lama Kaitan Daeng Parani dengan keluarga sebelah ibu.



Adapun saya sedang mencari nama beberapa orang moyang yang dipercayai menjadi penyambung nasab antara Daeng Parani dengan moyang-moyang lebih dekat. Biar diberitahu (kerana saya tidak menyebutnya dalam artikel Kembara Johor-Riau - Dari Tanjung Pinang ke Pulau Penyengat) bahawa sambungan itu mungkin melalui Daeng Kemboja. Namun menurut Raja Syukri makam baginda cuma boleh dicapai dengan menaiki bot. Dengan itu saya pun memendamkan hasrat sambil kami menghala kembali ke Tanjung Pinang, singgah di satu lagi makam.



Ia adalah makam Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah, raja berketurunan Bendahara @ Sultan Abdul Jalil yang dapat merajai Empayar Johor-Riau-Lingga dengan pertolongan Lima Daeng Bersaudara - Daeng Parani, Daeng Merewah, Daeng Menambon, Daeng Chelak dan Daeng Kemasi. Lihat Makam (Tomb of) Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah. Sampai di sini saya terasa ingin berehat lama menghirup udara segar lalu meminta Raja Syukri kembali dahulu ke Tanjung Pinang bersama Asyraf. Kata saya kepada beliau, selepas itu saya mahu membawa anak dan isteri melihat matahari terbenam di tepi laut. Tetapi keluar daripada makam Sultan Sulaiman tertarik pula untuk singgah mengambil gambar di masjid-masjid. Lihat Masjid (Mosque of) Tulus Ikhlas, Tanjung Pinang dan Masjid (Mosque of) Al-Mujahiddin, Tanjung Pinang.



Kami sampai ke pinggir kota Tanjung Pinang pun dah hampir Maghrib. Mustahil dapat mengejar pemandangan matahari terbenam di tepi laut. Terlihat pula papan tanda menunjukkan arah ke makam Raja Fatimah. Saya tak tahu siapa Raja Fatimah ini tapi kami tergerak untuk melihat. Dengan tidak sengaja terjumpa makam Raja Ali Marhum Pulau Bayan, Yang Dipertuan Muda Riau ke-5. Sampai pun ketika azan mula berkumandang. Lihat Makam (Tomb of) Raja Ali Marhum Pulau Bayan.




Berderau darah saya melihat nama yang tertera. Adapun kaitan keluarga melalui Daeng Kemboja itu saya percaya adalah melalui Raja Ali ibni Daeng Kemboja ini. Alamat yang saya dapat di Pulau Penyengat adalah selepas membeli sebuah buku kecil di hadapan Masjid Sultan Riau saya terus membuka muka surat begitu sahaja lalu terlihat nama Raja Ali ibni Daeng Kemboja diikuti satu macam rasa. Terus timbul hasrat untuk menziarahi makamnya...

Namun apabila melihat cerita baginda bersemayam di Pulau Bayan, timbul pula rasa hampa. Saya menyangkakan pulau itu terletak di sekitar Daik, lebih 3 jam perjalanan ke selatan Pulau Bentan, bila masa pula dapat membuat perjalanan ke sana? Mana tahu, rupa-rupanya ia terletak di Sungai Riau berdekatan kawasan ini, kawasan bernama Tanjung Unggat yang memang disebut dalam kitab Tuhfat Al-Nafis sebagai tempat Raja Ali ini dimakamkan. Selepas tidak dapat menjejakkan kaki ke makam Daeng Kemboja kami anak beranak boleh sampai ke sini. Adakah ini satu lagi alamat bahawa memang Raja Ali adalah moyang saya belah ibu?

Kalau ini benar alhamdulillah. Namun saya rasa masih perlu mencari 2 atau 3 nama lagi sebelum penyambungan salasilah ibu ini mantap dan lengkap. Kiranya sekarang boleh diletakkan begini. Nama ibu, Rahimah @ Ramlah binti Ismail bin Hussin bin Daeng Betak bin Daeng Makuaseng bin (penama 1) bin (penama 2) bin (penama 3, mungkin ada, mungkin tidak. Kalau tiada maka bin itu harus disambung ke nama seterusnya) ibni Raja Ali Marhum Pulau Bayan ibni Daeng Kemboja ibni Daeng Parani.

Kitab Tuhfat Al-Nafis ada menyenaraikan sejumlah anak cucu Raja Ali ini. Kita ambil yang laki-laki sahaja ya kerana yang mahu dicari adalah nasab induk daripada belah laki-laki. Hmm... saya ikut sahaja le ayat yang disebut dalam kitab kerana adakalanya ia agak mengelirukan. Merujuk pada anak-anak Raja Ali...

Adapun laki-lakinya pertama Raja Isa - ialah beranakkan Raja Yaakub serta saudaranya dan ibunya Raja Wok dan lagi anaknya Raja Idris...

Kedua Raja Ismail ia-lah yang beristerikan Raja Siti anak Raja Abdul Samad beranakkan Raja Muhammad Haji dan Raja Mahmud dan Raja Sulaiman...

Ketiga Raja Basok ia-lah beristerikan Raja Sharifah anak Raja Endot, beranak ... seorang laki-laki bernama Raja Sulong.

Keempat Raja Yunus ialah beristerikan Raja Habibah, anak Raja Idris saudara marhum yang dipertuan Raja Jaafar, beranakkan Raja Haji dan Raja Tengah dan Raja Kecil.

Kelima Gusti Hussain - tiada anak cucu di sebelah Riau melainkan di sebelah Mempawah (di Kalimantan).

(Keenam) Raja Hassan beristerikan anak Marhum Jaafar yang bernama Raja Seni

Ketujuh Raja Jaafar beristerikan Raja Saudah anak Marhum Jaafar, tiada beranak melainkan anaknya dengan gundek seperti Raja Hussain dan Raja Jumaat (Kota Lukut) dan Raja Abdullah dan Raja Muhammad dan lain-lain laki-laki...

Kedelapan Raja Kassim beristerikan Raja Habibah janda saudaranya Raja Yunus.



Hati saya cenderung untuk mengatakan anak keenam Raja Ali iaitu Raja Hassan yang beristerikan anak Marhum Jaafar itu adalah salah satu nama yang dicari untuk melengkapkan salasilah nasab sebelah ibu seperti dipaparkan di atas. Kalau begitu tinggal satu atau dua lagi nama untuk disambung dengan Daeng Makuaseng (atau La Makuaseng) di mana Daeng Makuaseng ini dikatakan datang dari Wajo di Sulawesi Selatan untuk berhijrah ke Pontian, Johor sekitar tahun 1910 Masihi bersama anakandanya Daeng Betak. Semoga selepas ini akan muncul petunjuk yang lebih kukuh dan nyata untuk melengkapkan salasilah. Semoga juga ada pembaca boleh membantu. :]



Tiada ulasan: